U tatusia Muminka - Skåla 1848 m.n.p.m.

13:14

Coraz bliżej końca naszych wakacji w Norwegii. 19 września przypadł nasz ostatni wolny dzień, a co za tym idzie ostatnia okazja na zrobienie czegoś szalonego. Cel był wybrany od dawna- Skålatårnet- chatka DNT, wyglądająca jak domek tatusia Muminka, na szczycie Skåla. Czekała nas do pokonania największa w Norwegii różnica wysokości: z poziomu morza na 1848 m. (Myśl o bólu kolan zostawiliśmy na potem). Pojechaliśmy w trójkę- oprócz nas jeszcze Kuba – nasz współlokator z Olimpica. Ze względu na ograniczenia czasowe (tylko jeden dzień wolnego i szmat drogi do przejechania) postanowiliśmy wchodzić w nocy. Zaraz po pracy – o 21.30 wyjechaliśmy z Østerbø w kierunku miejscowości Loen. To ok. 220 km- 3,5 h jazdy. Niestety spóźniliśmy się minutę na prom i już na wstępie załapaliśmy 40 minutowe opóźnienie. Na parkingu w Tjugen byliśmy o 2 w nocy. Zaopatrzeni w latarki, ubrani we wszystko co tylko posiadaliśmy ruszyliśmy na poszukiwanie szlaku. Po 15 min chodzenia w cztery strony świata udało się. Żwirowa droga zaprowadziła nas w las. Zaczęło się podejście. Ani jeden metr z 1848 nie został dany nam za darmo. 4,5 godziny pod górkę w dużej mierze po kamiennych schodach, wykonanych ponoć przez Szerpów z Nepalu. Co roku 18 sierpnia organizowany jest tutaj bieg na górę „Skåla opp”. Rekord to 1h 07 min- naszym zdaniem nie może należeć do człowieka ;)
Nasze wysiłki zostały jednak nagrodzone. Tutaj mieszka tatuś muminka:

A takie ma widoki! Z każdego okna lepszy. Widać całe pasmo Jotunheimen i największy lądowy lodowiec w Europie Jostedalsbreen:

Dotarliśmy na miejsce o 6.15. Zjedliśmy śniadanie, chłopaki rozpalili w kominku i poszliśmy spać . Łóżka znajdowały się na piętrze chatki, ułożone w okrąg. Po 5 h drzemki musieliśmy niestety ruszać z powrotem. Ból kolan nie dawał już o sobie zapomnieć. Ale widoki rekompensowały wszystko. To chyba najpiękniejsza wycieczka podczas naszej norweskiej przygody. Prawdziwa kropka nad i.